MŁODZIEŻOWA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
Treść
Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy-Jabłonce realizowało w okresie od 01.05.2010 r. do 31.08.2010 r. projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, pod nazwą „Młodzieżowa Akademia Umiejętności”.
Głównym celem projektu było podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych młodzieży oraz ułatwienie jej dostępu do usług rynku pracy, która m.in. z racji statusu materialnego, wzrastania w rodzinie problemowej bądź w patologicznym środowisku jest zagrożona marginalizacją i wykluczeniem społecznym.
Wsparciem objęto młodzież w wieku 16-20 lat. Byli to uczestnicy OHP uczęszczający do przedostatniej klasy zasadniczych szkół zawodowych lub odbywający rzemieślniczą naukę zawodu lub do gimnazjum, realizujący przygotowanie zawodowe. Pomoc skierowana była przede wszystkim do młodzieży pochodzącej z rodzin ubogich, niepełnych, problemowych, czy środowisk niewydolnych wychowawczo, zagrożonych różnego rodzaju patologiami, której sytuacja ekonomiczno-społeczna uniemożliwia podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
W CKiW OHP w Szczawnicy – Jabłonce uczestniczyło w projekcie 15 osób. Młodzież skorzystała z zajęć takich jak: szkolenie kształtujące umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, warsztaty planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, warsztaty aktywizacji zawodowej, indywidualne badanie predyspozycji zawodowych, szkolenie specjalistyczne – kurs kelner-barman, kurs kosmetyczka–wizażystka, praktyki zawodowe, kurs językowy – język angielski. Po ukończeniu kursu zawodowego i odbytych praktykach młodzież wzięła udział w lokalnym sprawdzianie umiejętności zawodowych. Sprawdzian obejmował zarówno wiedzę teoretyczną, jak i umiejętności praktyczne. Głównym jego celem było zwrócenie uwagi na konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i samodoskonalenia. Laureat lokalnego sprawdzianu wziął udział w centralnym sprawdzianie umiejętności zawodowych.
15-osobową grupą beneficjentów opiekował się wychowawca-opiekun grupy. Jego obowiązkiem było motywowanie uczestników do aktywnego udziału projekcie, pomoc w rozwiązywaniu doraźnych problemów uczestników, monitorowaniu frekwencji na zajęciach oraz realizacji zajęć szkoleniowych. W wyniku realizacji projektu beneficjenci zdobyli wiedzę nt. potencjału osobistego i predyspozycji zawodowych, zwiększyła się ich motywacja do nauki, bądź uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nabyli lub podnieśli umiejętności posługiwania się językiem obcym, poznali umiejętność planowania dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej, poprawiła się ich indywidualna ocena i wzrosła ich umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz w trudnych sytuacjach życiowych.
Wszystkim uczestnikom podczas zajęć zapewniono wyżywienie oraz zwrot kosztów dojazdu na zajęcia. Udział w projekcie był całkowicie bezpłatny.